(bron: site Horeca NL)

Reinigen en desinfecteren

Zorg voor voldoende reinigings- en desinfectiemiddelen, want (tussentijdse) schoonmaak is belangrijker dan ooit tevoren. Op het terras en in het restaurant moeten, nadat de gasten vertrokken zijn, de raakvlakken van de stoelen en tafel(s) gereinigd / gedesinfecteerd worden. Maar ook menukaarten, peper- en zoutstel, pinapparaat en alles wat een gast maar aangeraakt heeft of zou kunnen hebben. Zorg ook voor regelmatige schoonmaak van bijvoorbeeld deurklinken, (trap)leuningen en toetsenborden.

Wel of niet dragen van handschoenen

Het dragen van handschoenen zorgt vaak voor ‘schijnveiligheid’. We denken dat we beschermd zijn, letten minder op wat we allemaal aanraken en wassen minder onze handen. Gebruik om deze redenen geen handschoenen, maar was je handen! Wanneer een medewerker een (bloedende) wond heeft is het wel raadzaam om deze medewerker handschoenen te laten dragen. Besluit je toch om medewerkers handschoenen te laten dragen, let bij de keuze van handschoenen dan wel op het materiaal. Zo heb je handschoenen van vinyl, latex en nitril en gepoederde en niet-gepoederde handschoenen. Iedere soort heeft weer zijn voor- en nadelen, dus kies je voor handschoenengebruik, verdiep je hier dan in. En….. gooi handschoenen bij het restafval en niet bij plastic! 

Toilet

De grootste ‘besmettingshaard’ in een horecabedrijf om het coronavirus op te lopen is, naar alle waarschijnlijkheid, de toiletgelegenheid. Bij een toiletbezoek zijn er gemiddeld 11 handcontactpunten van de gast; deurklinken 4x (twee deuren, binnen- en buitenklink), WC bril, WC rol, WC rolhouder, WC doortrekknop, wastafel, waskraan, zeepdispenser, handdoekdispenser etc…. Goede en regelmatige (liefst na ieder toiletbezoek) schoonmaak is essentieel!